provata

ΒΟΣΚΟ-ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ & ΒΟΪΔΟ-ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ

Συμμετεχοντας στον προβληματισμο της συζητησης που εχει ανοιξει  απο το παρον Υπουργειο Π.Α.Π.ΕΝ με αναπληρωτη Υπουργο τον Οικολογο Πρασινο  Ι.Τσιρωνη για το  Νόμο 269/24.12.2014  αρθρο 25  σας επισημαινω  τη ψηφιση του απο τη προηγουμενη  Βουλη οταν επνεε τα λοισθια παραμονες Χριστουγεννων,  , ενω ειχαν ηδη προκηρυχθει οι εκλογες. Στον παροντα νομο ψηφιστηκαν ολες  οι εκκρεμοτητες  ετεροκλητων θεματων οπως  η   εισφορα γης στις υπο ενταξη περιοχες μεχρι και η  νομιμοποιηση του νεκροταφειου Γλυφαδας.
Αντιγραφω σκοπιμως μια  πανηγυρικη ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ σχετικη, περυσι ως νομοσχεδιο  και  που προκειται να μπει σε εφαρμογη  ως νομος τωρα,  σχεδον ιδιος κι απαραλλαχτος,  παροτι η  αριστερη διακυβερνηση θα ‘πρεπε να τον καταργησει,  διεκδικωντας  την αυξηση της πρωτογενους  κτηνοτροφικης  παραγωγης  και   την ριζοσπαστικη  οικολογικη διαχειριση των οικοσυστηματων.
H μελλοντικη επιρροη-επιδραση του νομου στην ισορροπια μεταξυ της ελευθερης κτηνοτροφιας και του φυσικου περιβαλλοντος δεν φαινεται να λαμβανεται υπ΄οψιν, αφηνοντας οχι μονον εκτεθειμενους τους κτηνοτροφους αλλα και δημιουργωντας ασαφεια στην προστασια των δασικων και αναδασωτεων εκτασεων. Η νεοφιλελευθερη  πολιτικη  εκφραζεται σε ολο της το μεγαλειο χωρις δασικο κτηματολογιο, αυξηση της υφισταμενης αρρωστημενης γραφειοκρατιας,  οικονομικη επιβαρυνση των βοσκων για την συνταξη τοπογραφικων και την εκμισθωση των βοσκοτοπων και τελος ουδεμια θεσμικη προστασια στην αγρια χλωριδα και πανιδα της Ελληνικης φυσης.
Αξιζει να υπογραμμιστει η ενδεχομενη ταυτιση αποψεων της πρωην με την νυν κυβερνηση:
  6-5-2014  απο  εφημεριδα
“…Άλλαξε τη Δευτέρα, με ρύθμιση που «πέρασε» στο νομοσχέδιο για τις λαϊκές αγορές, ο ορισμός των βοσκοτόπων. Πλέον στις βοσκήσιμες εκτάσεις εντάσσονται δασικές περιοχές με ποώδη, φρυγανική ή ξυλώδη βλάστηση, με θαμνώδη ή αραιά δενδρώδη μορφή ή ακόμη και μεικτή.
 
Με άλλα λόγια, η χρήση της βοσκής εντός των εκτάσεων που προστατεύονται από τη δασική νομοθεσία θα μπορεί να ασκείται ελεύθερα, στο βαθμό που, όπως αναφέρεται στη συγκεκριμένη διάταξη, «δεν παρεμποδίζεται η φυσική εξέλιξη και ανάπτυξη».
 
Ειδικότερα, με τροπολογία, την οποία κατέθεσαν τη Δευτέρα βουλευτές της ΝΔ και του ΠαΣοΚ, αντικαθίσταται το άρθρο 103 του δασικού κώδικα, το οποίο ρύθμιζε από το 1969 τη βοσκή εντός των δασών, των δασικών εκτάσεων και των δημόσιων και εποικιστικών χορτολιβαδικών εκτάσεων.
 
Στόχος των υπουργείου Περιβάλλοντος και Αγροτικής Ανάπτυξης είναι η ένταξη περισσότερων επιλέξιμων εκτάσεων στο πλαίσιο της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) από το 2015, ώστε να μη χαθούν πολύτιμες ενισχύσεις για τους έλληνες κτηνοτρόφους. Σύμφωνα με τον υπουργό κ. Αθανάσιο Τσαυτάρη, οι αξιοποιήσιμες βοσκήσιμες εκτάσεις από περίπου 11 εκατ. στρέμματα που είναι σήμερα, μπορεί να αυξηθούν κατά 40 εκατ. στρέμματα και να φτάσουν τα 51 εκατ. στρέμματα.
 
Με την τρέχουσα ΚΑΠ, ο κτηνοτρόφος που ασκούσε ελεύθερη κτηνοτροφία (όχι σταβλισμένη) έπαιρνε μια ειδική ενίσχυση, η οποία σχετιζόταν με το ζωικό κεφάλαιο που είχε. Από το 2015 τα δικαιώματα αυτά καταργούνται και οι επιδοτήσεις θα δίδονται με βάση την έκταση των βοσκοτόπων. Δηλαδή ανάλογα με τα στρέμματα της βοσκήσιμης έκτασης που χρησιμοποιεί ο κτηνοτρόφος και τα οποία δηλώνει στον ΟΣΔΕ, θα παίρνει και την ανάλογη ενίσχυση.
 
Η συγκεκριμένη ρύθμιση αρχικά περιλαμβάνονταν στο σχέδιο νόμου για τα δασικά οικοσυστήματα, το οποίο αναμενόταν να παρουσιαστεί στις αρχές του έτους. Όμως, σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΚΑ, ακόμη δεν έχουν καταλήξει στο τελικό κείμενο του νόμου καθώς υπάρχουν σοβαρά κωλύματα και έτσι δεν αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση πριν από το καλοκαίρι. Γι΄ αυτό αποφασίστηκε οι ρυθμίσεις για τους βοσκότοπους να κατατεθούν ξεχωριστά, ως τροπολογία, ώστε να τρέξουν οι διαδικασίες έως τις αρχές του 2015, οπότε θα ισχύσει η νέα ΚΑΠ.
 
Η βόσκηση, σύμφωνα με τις νέες διατάξεις, θα ασκείται βάσει διαχειριστικών σχεδίων, τα οποία θα λαμβάνουν υπόψη τη βοσκοϊκανότητα του οικοσυστήματος (εξασφάλιση επαρκούς τροφής) και τη δυνατότητα αναβάθμισής του.
 
Για μεν τις ιδιωτικές εκτάσεις, τα σχέδια αυτά θα συντάσσονται με μέριμνα των ιδιοκτητών τους, ενώ για τις δημόσιες εκτάσεις από τις κτηνοτροφικές οργανώσεις, ή εάν αυτές αδυνατούν, από την περιφερειακή ενότητα.
 
Τα σχέδια θα πρέπει να καταρτίζονται μέσα σε τρία χρόνια και θα εγκρίνονται από τον γενικό γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μετά από εισήγηση του αρμόδιου δασάρχη ή του προϊσταμένου της Διεύθυνσης Αγροτικών Υποθέσεων. Ωστόσο, προκειμένου να προχωρούν οι διαδικασίες, εν όψει της νέας ΚΑΠ, μέσα σε έναν χρόνο από τη δημοσίευση της ρύθμισης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, θα πρέπει να έχουν καταρτιστεί προσωρινά διαχειριστικά σχέδια των βοσκήσιμων περιοχών της χώρας.
 
Στους βοσκότοπους θα επιτρέπονται κατασκευές ή εγκαταστάσεις, οι οποίες θα πρέπει να προβλέπονται από τα διαχειριστικά σχέδια, για την εξυπηρέτηση του βοσκότοπου και των εκτροφών.
 
Το μοίρασμα των βοσκοτόπων θα γίνεται από τα συλλογικά όργανα των ίδιων των κτηνοτρόφων και τις Περιφέρειες. Το μίσθωμα θα δίδεται υπέρ του οικείου δήμου και θα αποδίδεται υποχρεωτικά για τη συντήρηση και κατασκευή έργων υποδομής των βοσκοτόπων, καθώς και για τη σύνταξη διαχειριστικών σχεδίων. Από την καταβολή μισθώματος θα εξαιρούνται οι αποκατεστημένοι κτηνοτρόφοι (ακτήμονες που είχαν αποκατασταθεί με παραχώρηση γης, με παλαιότερο νόμο).
 
Με απόφαση των υπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος θα ορίζονται τα κριτήρια για την κατάταξη των βοσκήσιμων ακινήτων σε ζώνες χαμηλής, μεσαίας ή υψηλής βοσκοϊκανότητας και τα στρέμματα που αναλογούν σε κάθε ζωική μονάδα.
 
Κάθε χρόνο, για τις βοσκήσιμες εκτάσεις θα δημιουργείται ένας θεματικός χάρτης στο Σύστημα Αναγνώρισης Αγροτεμαχίων (LPIS – GIS), ο οποίος, όπως αναφέρεται στην τροπολογία, θα αφορά αποκλειστικά την εφαρμογή των κοινοτικών και εθνικών προγραμμάτων και «δεν θα επηρεάζει την αποτύπωση, προστασία και διαχείριση των εκτάσεων αυτών, σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο».
 
Για τις εκτάσεις, οι οποίες πρόκειται να κηρυχθούν αναδασωτέες, θα εκδίδεται δασική αστυνομική διάταξη βοσκής από τον δασάρχη ώστε να απαγορεύεται η βοσκή. Ωστόσο, σε αναδασωτέες εκτάσεις (λόγω πυρκαγιάς), στις οποίες έχει επέλθει πλήρης αναγέννηση, θα μπορεί με απόφαση του γενικού γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, να βοσκούνται, εφόσον ο δασάρχης βεβαιώνει ότι δεν θα κινδυνεύσει η ομαλή αποκατάσταση των συγκεκριμένων οικοσυστημάτων…”
η οποια και μου προκαλει τα εξης ευλογα ερωτηματα:
1. Οι βοσκοι καλουνται να συνταξουν τοπογραφικα διαγραμματα αξιας πολλων χιλιαδων ευρω ως ενδιαφερομενοι χρηστες των βοσκοτοπων, δηλαδη περιοχων εκατονταδων στρεματων στα οποια ειναι αναγκασμενοι να μετακινουν τα αιγοπροβατα τους.  Ειναι αποριας αξιο πως οι βοσκοι θα αναλαβουν αυτην την  υποχρεωση  χωρις να ειναι ιδιοκτητες και χωρις να ξερουν καν ποιοι ειναι οι ιδιοκτητες των εκτασεων,  αφου  αυτες ως δασικες και χορτολιβαδικες  το μεγαλυτερο ποσοστο τους ειναι αμφισβητουμενες με τον Ν.998/79 και συνεπως θα βρεθουν εν μεσω της χρονιας διενεξης μεταξυ των ιδιοκτητων και του δημοσιου. Ποιος θα καθοριζει και θα καρπουται το μισθωμα ειναι αγνωστον και προφανως θα καταληγει σε δικαστικες προσφυγες.   Η χρόνια ανικανοτητα  της Ελληνικης Πολιτειας στην  ολοκληρωση του Εθνικου-Δασικου  Κτηματολογίου  δεν μπορει να καλυφθει απο τους βοσκους τοσο απροσδοκητα και ξαφνικα.
2. Παραλληλα με τον εν λογω νομο ειναι σε διαβουλευση και σε αμεση προτεραιοτητα ψηφισης τα διαταγματα  των ορεινων ογκων τα  οποια  αναφερονται  κυριως σε δαση και δασικες εκκτασεις και αρα εν δυναμει βοσκοτοπους καθε μορφης.  Εχοντας ιδίαν γνωμη για την αυστηροτητα του διαταγματος στις χρησεις γης των περιοχων της Δυτικης Αττικης οι βοσκοι δεν θα παρουν ποτε αδεια,  εφ οσον το διαταγμα των ορεινων ογκων  θα κατισχυει προφανως  του αναφερομενου νομου και της περιγραφομενης διαδικασιας.
3. Το Δασαρχειον αναλαμβανει μια επι πλεον δραστηριοτητα μειζονος σημασιας στα προτυπα της, μεχρι σημερον, αποτυχημενης  αρμοδιοτητας του στον χαρακτηρισμον των αγροτικων και των δασικων εκτασεων χωρις τα καταλληλα εργαλεια, που ειναι το Εθνικον-Δασικον Κτηματολογιον και το Εθνικον Χωροταξικο Σχεδιο.  Αυτα  ηταν δεσμευση και υποχρεωση   της παρουσης κυβερνησης για την αμεση προτεραιοτητα τους ,  αφου ειχε καταγγελθει πολλακις οτι διαιωνιζονται  γραφειοκρατικες και οικονομικες τριγωνικες συναλλαγες . Η ολη νομοθετικη προοπτικη  τωρα  θα αποβει εις βαρος  μιας  παραγωγικης ταξης ετσι κι αλλιως φθινουσας και  θα λειτουργησει  υπερ των εισαγωγέων κρεατος και γαλακτοκομικων προιοντων  εμμεσως πλην σαφως.
4. Οι επιδοτησεις εκατομυριων ευρω του παρελθοντος στην ελευθερη κτηνοτροφια απετρεψαν τεχνηεντως την σταβλισμενη κτηνοτροφια αφηνοντας πλεον εκτεθειμενους τους κτηνοτροφους στην γραφειοκρατια του  καθε δασαρχη και του  καθε περιφερειαρχη. Με τον παροντα νομο δημιουργειται  μια καλη αφορμη  για την  αυξηση του μεριδιου στην  Ελληνικη αγορα των μεγαλοκτηνοτροφων παραγωγης σταβλισμενου και μεταλλαγμενου κρεατος. Εξ αλλου ουδεις δυναται να εγγυηθει οτι οι επιδοτησεις θα χορηγουνται και στο μελλον ωστε να αποσβεσει ο καθε βοσκος τα χρηματα που καλειται σημερα να πληρωσει για την συνεχιση της δραστηριοτητας του.
5. Η καραμελα της αυξησης των βοσκοτοπων απο 11 στα 51 εκατ. στρεματα εχει μαλλον ξυνη γευση αφου κανεις δεν εγγυαται για την συνεχιση της αδειοδοτησης των υφισταμενων κτηνοτροφων και της διατηρησης των υφισταμενων ζωντανων τους.  Εξ αλλου κανεις βοσκος δεν ζητησε περισσοτερους βοσκοτοπους και κανεις δεν εχει κρατησει οσα ζωντανα ειχε καποτε. Πραγματι η βοσκο-ικανοτητα μιας περιοχης δεν καλυπτει γενικα ολες τις διατροφικες αναγκες των αιγο-προβατων εξαναγκαζοντας τους βοσκους στην αγορα  συμπληρωματος  τριφυλιου και αλλων χορτων , χωρις αυτο να σημαινει ομως οτι θα ωφεληθουν απο μια αυξηση της βοσκησιμης γης που μαλλον θα συμβει σε δεκαδες χιλιομετρα μακρια τους.
6. Οι μικροκτηνοτροφοι ελευθερας βοσκης αιγοπροβατων πληττονται  με μεγαλες απωλειες απο επιθεσεις λυκων τα τελευταια χρονια, λογω κατακορυφης αυξησης του πληθυσμου των λυκων Πανελλαδικα χωρις να εχουν καμμια συνεργασια και υποστηριξη απο τα αρμοδια Υπουργεια ,  ουτε καν στοιχειωδους  αναγνωρισης του προβληματος  με  διαχωρισμο της αγριας φυσης απο την περιοχη ανθρωπινων παραγωγικων δραστηριοτητων.   (Ας οψονται οι οικολογοι που εκτρεφουν λυκους και φιδια στον Λυκαβηττο και παν και τα πετανε με ελικοπτερο).
7. Ενα κρατος  πτωχευμενο και με οραμα στην αυξηση της πρωτογενους παραγωγης κρεατος και κτηνοτροφικων προιοντων που θα ηθελε την ανατροπη του 75% εισαγομενα με 25% εγχωριως παραγομενα,  οπως υπηρχαν προ 30 ετιας  δηλαδη στο 75% εγχωρια και 25% εισαγομενα,  θα επρεπε να θεσμοθετησει πρωτα περιοχες εγκεκριμμενων βοσκοτοπων και κατοπιν να τις διαθεσει προς τους ενδιαφερομενους βοσκους  διοτι με τον παροντα νομο φαινεται οτι το κρατος βαζει τους βοσκους να βγαλουν  τα καστανα απο τη φωτια…για  να τους καψει τελικα.
Οσον αφορα την εννοια της βοσκο-ικανοτητας (ξυλινη μεταφραση αγγλικου ορου) η λεξη παραπεμπει περισσοτερο στα ιδιαιτερα χαρακτηριστικα του βοσκου παρα της βοσκησιμης γης,  αρα μαλλον θα ‘ταν χρησιμο  να συμπληρωσουν οι  νομοθετες  και την εννοια της …βοϊδο-ικανοτητας που ειναι πιο κατανοητη και στην οποια ησαν πρωταθλητες.
για τα σχολια και την αντιγραφη
Ιακωβος Αλαβανος

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *